Katona Zoltán magyar képzőművészeti élet
közép-generációjának egyéni képvilágot teremtő jelentős alkotója. Autonóm
munkái mellet a Block csoportnak alapító, s jelenleg is aktív tagjaként a
kollektív műteremtés külföldön is elismert alkotója. Többirányú művészi
tevékenységégnek - festészet, installáció. performance (lásd: Block, Block
katalógus) -, a legfőbb mozgatórugója a folyamatos megújulási készség, az
érzékeny koloritás, az expresszív, olykor melankólikusan, elégikusan filozofikus
indíttatás.
Az eddig létrehozott, következetesen és
szervesen változó életmű egymásba kapcsolódó periódusokból épül fel. A kezdeti
absztrakt, nonfiguratív, olykor azonban geometrikus, konstruktív struktúrájú
vonásokat és figura-csírákat rejtegető, alapvetően organikus formákat hordozó
műveinek legfőbb vonása az anyagelvűség. Az erőteljes fakturális mozzanatok,
domborzati viszonyok hangsúlyozása, kvázi hordozója, közvetítője egy érzelmi,
emocionális, gondolati állapotnak (Informel).
|
|
 |


Későbbi
alkotásait szürreális-rnetafizikus, vizionárius jegyekkel ruházza fel. A képi
fogalmazás konkrétabb, a figuralitás hangsúlyosabb, ám a különös helyzetekben
feltűnő arcok és arcromok, maszkok és privát képtárgyak egy különös, komponált
valóságot reprezentálnak. „Újfigurális" munkáihoz gyakran használja fel
forrásként a fotót, ám azt át- és felülírja, személyes szimbolikus
emléknyomokkal telíti, így különleges, olykor tapasztalati életkereteken
túláradó atmoszférát teremt. Néhány éve alkotásait szűkebb-tágabb környezete, a
falu légköre által inspirált képtémákat dolgozza fel, olyan képtémákat, amelyek
mások számára érdektelenek, periférián hordottak, de mégis aki nézi ezeket az
alkotásokat, áthatja valami panteisztikus természetszeretet érzése. Pasztellel
és vegyes technikával képeit, mulandósága, sérülékenysége miatt készíti az
alkotó; ezzel a technikával fogalmazott csendéletek, régi emléknyomok és friss
élmények közvetítői, A technika ellenére, vagy annak magas szintű használata
révén e munkái gazdag és dekoratív eleven festőiséget tükröznek. E
munkák közös
vonása a lírai, elégikus jelleg domináns volta. Olykor a képzeleti, álombéli és
a valóságos egymással összenő, miként gyakran a múlt a jelennel. Látvány,
képesített képzeleti és a gondolati élmény egyenrangú képalkotó elemként
jelenik meg. Következetesen formálódó művészete, amelyet áthat a természet
szeretete, annak lényegi megértésére irányuló kutatás/kíváncsiság a művészet
által kitüntetett szerep és útja számára.
Tisztelettel: Balázs
Sándor, művészeti író