Meghívó Drozdik Orshi Orsolya kiállítására az A.P.A. galériában
Megnyitó
2021 szeptember 3 péntek 20 óra
DROZDIK ORSHI ORSOLYA
Festmények és rajzok
Régi munkák és az A.P.A. Galériában készült újak
Este 20 órakor egy rövid koncert:
Megyeri Krisztina 2 darab 2 klarinétra (2020) ősbemutató
előadók: Klenyán Csaba és Puha György (klarinét)
20.20 órakor Borgos Anna olvas fel Kaffka Margitról szóló esszéjéből
Kezek │ Hands, 2016
Festménysorozat: 39 db festmény
Fotó: Urbán Jonatán, A.P.A. Galéria, Budapest, 2018
Ezt a 2016-ban festett, 39 darabos sorozatot – méretei miatt – most először volt alkalmam installálni és együtt lefotózni.
1. 26 db 51×40 cm, olaj vászon, 2016
2. 9 db 91×60 cm, olaj vászon, 2017
3. 4 db 61×46 cm, olaj vászon, 2016
A test │ The Body, 1982–1983
Készült: 277 Church Street Studio, New York
Fotó: Urbán Jonatán, A.P.A. Galéria, Budapest, 2018
1. A test mindent lát, 1983
Akvarell (saját testem kontúrja), 213×106 cm
2. A test mindent tapint, 1982
Applikáció, vászon, selyem, bársony, 225×141 cm
3. Átlátszó testek (saját testem nyomatáról készült kontúrok alapján készült műszálas selyemtestek), 1982
Átlátszó anyag három darab székre terítve, installáció, 167×160 cm
Mellékletek terület
Orshi Drozdik Orsolya Rúzsfestmények Ala
Fontana (2002-2006)
Orshi Drozdik Orsolya Rúzsfestmények Ala Fontana című képein a lyukak a
kifeszített festő vászon sebei. A képekre dörzsölt piros rúzs borítja el a
kép-test sebeit. A kép bőrén, a rúzs alatt, minden az átszúrás erejére
emlékeztet.
Lucio Fontana Tér Koncept (concetto spaciale) sorozatának monokróm
képein a néző felé irányuló lyukasztó gesztus energikus ereje ijesztő. A
dramatizált képlyukasztás, a két dimenziós kifeszített kép-membránon a lyukak
(buchi) a kép háta mögötti tér feltárására tett kísérletek. A vásznon ejtett
sebek a felület felsértésével, megszaggatásával három dimenzióba tágítják a
táblaképfestészetet. Ebben a harmadik dimenzióban helyezte el Drozdik azt a
másik koncepciót, amely eltér a lyuk (buchi) és a vágás (tagli)
Fontanai értelmezésétől.
A kép testén átszúrt lyuk az újrahasználat folyamatában átértelmeződik. A kép
női testté válik, kozmetikai testté, a kép bőrén rúzs borítja a hegeket. A tér,
ami a vászon mögött van, a nőiség terévé válik.
Drozdik pszichoanalitikus és dekonstruktív nőnézőpontú kritikai értelmezésben
Fontana lyukasztott képein a behatolás nyomai sebek és vaginális vágások. Így
válik a fontanai lyukasztott kép stílusa Drozdik művészeti magatartásává és egy
új jelentés hordozójává, Drozdik konceptjének a terévé; Rúzsfestményekké,
amelyek egyben Lucio Fontana festményeinek kritikai értelmezése is.
Bánki Ákos festményei
Orshi Drozdik Orsolya, 2005 szeptembere óta, a Magyar Képzőművészeti Egyetem
Festő Tanszékének docense. Drozdik úgy döntött, hogy az indulásban segíti
tanítványát, Bánki Ákost, ezért együtt állítanak ki.
A fiatal kezdő festő (korábban Molnár Sándor tanítványa) gesztus festményei
a későmodernista festészet, az absztrakt expresszionizmus stiláris
hagyományaira építenek, annak ellenére, hogy szenvedélyes gesztusait a barokk
festészetre vezeti vissza. Bánki Ákos képeit intuitív gesztusok, a véletlenek
és a tudatossá tett véletlenek uralják. Tudatosan épített térkoncepciójával
pedig a hiányt is a kép részévé teszi.
A képek a kifeszített vászon retináján keletkeztek és az ecsetet mozgató test
mozdulatait rögzítik, mintha ennek a festészetnek a legfontosabb eleme maga a -
gesztusokat, mozdulatokat ismétlő - test lenne. Pontosan ezért Bánki Ákos a
képek performatív test-dinamikáját gyakran a performanszok médiumában is
használja.
Első látásra a késő modernizmus stíluselemei és az azokat mozgató elméletek,
filozófiák ismétlődnek meg ezekben a képekben, de a képek nem a magas-(high)
modernizmus termékei, inkább annak egyfajta újrafogalmazásai.Ha figyelmesen
elemezzük a képeket, a tudatosan használt véletlenről kiderül, hogy
elsősorban egy konceptuális művészeti magatartás eredménye, amelyet a későmodernizmus
tagadni kívánt.