Drozdik Orshi

artist

galériák



















Kezek │ Hands, 2016

Festménysorozat: 39 db festmény 

Fotó: Urbán Jonatán, A.P.A. Galéria, Budapest, 2018

Ezt a 2016-ban festett, 39 darabos sorozatot – méretei miatt – most először volt alkalmam installálni és együtt lefotózni.

1. 26 db 51×40 cm, olaj vászon, 2016

2. 9 db 91×60 cm,  olaj vászon, 2017

3. 4 db 61×46 cm, olaj vászon, 2016


A test │ The Body, 1982–1983

Készült: 277 Church Street Studio, New York

Fotó: Urbán Jonatán, A.P.A. Galéria, Budapest, 2018

1. A test mindent lát, 1983

      Akvarell (saját testem kontúrja), 213×106 cm 

2. A test mindent tapint, 1982

      Applikáció, vászon, selyem, bársony, 225×141 cm

3. Átlátszó testek (saját testem nyomatáról készült kontúrok alapján készült műszálas selyemtestek), 1982

      Átlátszó anyag három darab székre terítve, installáció, 167×160 cm




Mellékletek terület

Orshi Drozdik Orsolya Rúzsfestmények Ala Fontana (2002-2006)

Orshi Drozdik Orsolya Rúzsfestmények Ala Fontana című képein a lyukak a kifeszített festő vászon sebei. A képekre dörzsölt piros rúzs borítja el a kép-test sebeit. A kép bőrén, a rúzs alatt, minden az átszúrás erejére emlékeztet.

Lucio Fontana Tér Koncept (concetto spaciale) sorozatának monokróm képein a néző felé irányuló lyukasztó gesztus energikus ereje ijesztő. A dramatizált képlyukasztás, a két dimenziós kifeszített kép-membránon a lyukak (buchi) a kép háta mögötti tér feltárására tett kísérletek. A vásznon ejtett sebek a felület felsértésével, megszaggatásával három dimenzióba tágítják a táblaképfestészetet. Ebben a harmadik dimenzióban helyezte el Drozdik azt a másik koncepciót, amely eltér a lyuk (buchi) és a vágás (tagli) Fontanai értelmezésétől.

A kép testén átszúrt lyuk az újrahasználat folyamatában átértelmeződik. A kép női testté válik, kozmetikai testté, a kép bőrén rúzs borítja a hegeket. A tér, ami a vászon mögött van, a nőiség terévé válik.

Drozdik pszichoanalitikus és dekonstruktív nőnézőpontú kritikai értelmezésben Fontana lyukasztott képein a behatolás nyomai sebek és vaginális vágások. Így válik a fontanai lyukasztott kép stílusa Drozdik művészeti magatartásává és egy új jelentés hordozójává, Drozdik konceptjének a terévé; Rúzsfestményekké, amelyek egyben Lucio Fontana festményeinek kritikai értelmezése is.

Bánki Ákos festményei

Orshi Drozdik Orsolya, 2005 szeptembere óta, a Magyar Képzőművészeti Egyetem Festő Tanszékének docense. Drozdik úgy döntött, hogy az indulásban segíti tanítványát, Bánki Ákost, ezért együtt állítanak ki.

A fiatal kezdő festő (korábban Molnár Sándor tanítványa) gesztus festményei a későmodernista festészet, az absztrakt expresszionizmus stiláris hagyományaira építenek, annak ellenére, hogy szenvedélyes gesztusait a barokk festészetre vezeti vissza. Bánki Ákos képeit intuitív gesztusok, a véletlenek és a tudatossá tett véletlenek uralják. Tudatosan épített térkoncepciójával pedig a hiányt is a kép részévé teszi.

A képek a kifeszített vászon retináján keletkeztek és az ecsetet mozgató test mozdulatait rögzítik, mintha ennek a festészetnek a legfontosabb eleme maga a - gesztusokat, mozdulatokat ismétlő - test lenne. Pontosan ezért Bánki Ákos a képek performatív test-dinamikáját gyakran a performanszok médiumában is használja.

Első látásra a késő modernizmus stíluselemei és az azokat mozgató elméletek, filozófiák ismétlődnek meg ezekben a képekben, de a képek nem a magas-(high) modernizmus termékei, inkább annak egyfajta újrafogalmazásai.Ha figyelmesen elemezzük a képeket, a tudatosan használt véletlenről kiderül, hogy elsősorban egy konceptuális művészeti magatartás eredménye, amelyet a későmodernizmus tagadni kívánt.