Szexuális mitológia (1981‒83)
Válogatott
festmények Drozdik Orsolya korai manhattani festményeiből
Miután 1981-ben New Yorkba érkeztem és ott dolgozni
kezdtem, a 80-as évek elejének hatalmas energiájú művészeti élete vett körül,
amely együtt járt a Pyramid Club, a Danceteria, a Mudd Club, a Limelight, az Area, a Palladium, a Tunnel
és a Studio 54 diszkók éjszakai életével. A CBGB zeneklub is aktív volt még. Ez
volt az utcai művészet, a hiphop, a punk és a graffiti őskora, amikor a
metrókocsikat, az alagutakat és minden lehetséges helyet graffiti borított,
amikor a SoHo „high end” galériáiban „rossz festészet/festmények”, illetve „új
festészet/festmények” néven új életre kelt a festészet. Amikor a gazdag
gyerekek is arra vágytak, hogy művészek lehessenek és bohém művészként éljenek Lower
Manhattanben vagy a 42. utcai pornónegyedben, amikor egy taxisofőr is lehetett
gyűjtő a fiatal yuppie-k mellett, akik villámgyorsan nagy vagyonra tehettek
szert, nemcsak milliomosokká, de egyenesen milliárdosokká válhattak a Wall
Streeten. Amikor a SoHo-ban Julian Schnabel, David Salle elképesztően magas árú
képei a Mary Boon Galériában voltak láthatók, amikor az Annina Nosei műkereskedő
galériája alatti pincéjében a 21 éves utca-művész, Jean-Michel Basquiat
festegette önarcképeit. Amikor Kenny Scharf és Keith Herring utcai művészetet
és kiállításokat készített. Úgy tűnt, nincsenek korlátok. 250 négyzetméteres
műtermet béreltem Manhattan Tribeca negyedében (a Canal Street alatti
háromszög), a Church Street 277-es szám alatti házban, ahol egy évtizedig éltem
és dolgoztam ebben a fűtési lehetőség nélküli loftban. Ezekben az időkben még
nagyon kevés művész élt ebben a negyedben. Nagyon alacsony költségvetéssel
éltem, amíg el nem kellett hagynom ezt a bérelt műteremlakást. Akkoriban
csatlakoztam a Colab (Collaborative Projects, Inc.). nevű művészcsoporthoz, és
először találkoztam személyesen Susan Sontag íróval is, akinek az 1970-es évek
közepén a Modern Könyvtár sorozatban, A pusztulás képei címmel magyar
fordításban megjelent írásait még Budapesten olvastam, és ami miatt Manhattanbe
akartam költözni. Amikor a Church Street 277. szám első emeletén 100 dollár
költségvetésből egész éjjel főzve, sütve 100 személyes partikat adtam, és a New
York-i művészvilágból mindenki eljött, aki hallott róla. Ekkor koncepcionális
hátteremre alapozva és intuitív képzeletemre támaszkodva festményeket,
festménysorozatokat, stencileket, szobrokat, naplószerű rajzokat készítettem Bubble,
1981, Sexual Mythology, 1981‒82, Art History and Me, 1982, Adam
and Eve, 1982, Biological Metaphors, 1983-84 stb. címekkel.
A múltamnak ezt a fejezetét a műteremként használt A.P.A.
Galériában rendezgetem idén júniusban (mint ahogy tavaly nyáron is tettem): ezeket
tudtam megmenteni 1990-ben, amikor el kellett hagynom a műtermemet, és
pénzhiány miatt képtelen voltam az összes munkámat raktárba helyezni, ezért részben
kidobtam, a megmaradtakat pedig, a 4 évtizedig különböző raktárakban
feltekercselve, becsomagolva tárolt anyagot most júniusban szállítottam ide a
raktáramból. Többet közülük most láttam viszont 40 év után.
Az 1981‒83-as
korai korszakból kiválogatott festmények láthatók most a kiállításon. A
válogatás Szexuális mitológia címmel két alkalommal: 2019. június 22-én és június 23-án este-éjszaka 21
órától 23 óráig látogatható. A kiállítással egybekötve, június 23-án, vasárnap,
Szent Iván éjjelén este 21 órától 23 óráig 80s New York Night címmel Kanada Káosz diszkó lesz.
A kiállítást és a
diszkót, az eseményt Bánki Ákos és a Resident Art Budapest szervezte